Pomimo licznych przejęć mających miejsce w minionych latach, rynek prefabrykacji betonowej pozostaje mocno rozdrobniony, z dużym potencjałem do dalszej konsolidacji. Praktycznie każdego roku na rynku pojawiają się nowi inwestorzy, którzy jednak stosunkowo rzadko inwestują w budowę od podstaw nowych zakładów produkcyjnych, a częściej bazują na majątku przejmowanych firm lub kooperantów.
Nowi inwestorzy na rynku prefabrykacji
Pomimo spowolnienia w budownictwie, rynek ciężkiej prefabrykacji betonowej w Polsce pozostaje przedmiotem zainteresowań podmiotów z wielu branż. Jest to praktycznie jedyny segment szeroko rozumianego rynku materiałów budowlanych, na którym każdego roku dochodzi do kilku istotnych przejęć.
W ostatnich latach w segment ten mocniej zaangażowali się producenci betonu (np. Holcim Polska, Thomas Beton, Betard), firmy wykonawcze (Goldbeck, Depenbrock czy Dekpol) jak i deweloperzy mieszkaniowi (WPBM Mój Dom czy Moderna Holding).
Strategia wejścia: Przejęcia vs. inwestycje greenfield
Dominująca strategia przejęć
Kluczowy trend: Praktycznie wszyscy nowi gracze wchodzą na polski rynek prefabrykacji poprzez kupno istniejących zakładów, a nie budowę nowych wytwórni od podstaw.
Rzadkie inwestycje w nowe zakłady
Również długoletni uczestnicy rynku w ostatnich latach rzadko decydowali się na budowę nowych obiektów produkcyjnych. Wyjątki stanowią:
- Nowy zakład Grupy Pekabex w Gdańsku (2020)
- Wytwórnia firmy Rector Polska w Mszczonowie (2021)
- Fabryka ARP w Suchedniowie (2023)
- Wytwórnia firmy Rector Polska w Jaworzynie Śląskiej (2025)
Analiza 50 największych producentów
Większość producentów prefabrykatów w Polsce to podmioty wciąż stosunkowo małe, którym brakuje jeszcze odpowiedniej skali działalności.
Parametry rynku
- Łączne przychody z prefabrykacji TOP 50: ~3,7 mld zł
- Średnia sprzedaż na firmę: ~70 mln zł
- Charakterystyka: Rynek zdominowany przez małych i średnich graczy

Segmentacja przychodowa
Przychody 50 największych producentów generowane z tytułu sprzedaży ciężkiej prefabrykacji betonowej to około 3,7 mld zł. Oznacza to, że średnio na jedną firmę przypada nieco ponad 70 mln zł sprzedaży. Większość producentów prefabrykatów w Polsce to podmioty wciąż stosunkowo małe, którym brakuje jeszcze odpowiedniej skali działalności. Ponad połowa analizowanych firm z tytułu ciężkiej prefabrykacji osiągała mniej niż 40 mln zł. Sprzedaż w przedziale 50-100 mln zł notuje około 10 podmiotów. Natomiast sprzedaż powyżej 100 mln zł generuje mniej niż 10 producentów.
Struktura rynku wskazuje na duże możliwości konsolidacji, szczególnie w kontekście:
- Utrzymującej się fragmentacji sektora
- Poszukiwania niezbędnych efektów skali w produkcji prefabrykatów
- Próby zaistnienia lub rozszerzenia działalności na rynkach zagranicznych
- Rosnących wymagań technologicznych
- Presji na optymalizację kosztów.
Aby dowiedzieć się więcej lub pobrać próbkę raportu, przejdź do sklepu: