Zabytkowe samochody

Początki motoryzacji to produkcja urokliwych i stylowych samochodów, które ulegały przemianom, jak wszystko we współczesnym świecie, gdzie króluje postęp technologii. Stare samochody mają jednak swój styl i swoją klasę i dlatego są tak wielbione do dzisiaj, zwłaszcza te z początku XX wieku. Jakie są rodzaje zabytkowych samochodów? I jaki pojazd jest pojazdem zabytkowym, a jaki historycznym?

Pojazdem zabytkowym zgodnie z prawem ruchu drogowego jest pojazd, który znajduje się w rejestrze tak zwanych zabytków ruchomych. Może też być wpisany do wojewódzkiej ewidencji zabytków. Zgodnie z odrębnymi przepisami natomiast pojazdem zabytkowym jest pojazd wpisany do inwentarza muzealiów.

To definicja, definicja jednak nie jest wbrew pozorom taka sztywna. Jest bardzo płynna. Obecnie uznaje się za pojazdy zabytkowe wszystkie, które zostały wyprodukowane i zarejestrowane przed 1980 rokiem. Są to youngtimery. Są to samochody wyprodukowane w latach 60 – 80 XX wieku, które są utrzymywane w swoim niepowtarzalnym stylu.

Aby pojazd nazwać natomiast historycznym, musi on spełnić określone warunki – między innymi wiek – 40 lat lub 25 (jednak taki pojazd musi mieć 75% oryginalnych części) i musi być poza produkcją od minimum 15 lat. Za pojazd historyczny może zostać uznany samochód unikatowy o bardzo dużym znaczeniu dla historii motoryzacji. Oceny dokonuje uprawniony w tej dziedzinie rzeczoznawca samochodowy.

Dodaj komentarz